Warszawa - 01 marca 2019 - "Elitarne szkolnictwo wyższe i wielka nauka są kosztowne. Oznacza to, że muszą być jednocześnie finansowane z wielu źródeł. Konieczna jest profesjonalizacja zarządzania uczelniami i ośrodkami badawczymi. Obecnie wprowadzane reformy szkolnictwa wyższego i nauki podążają drogą administracyjną, zaniedbując wzmacnianie konkurencji rynkowej." - pisze prof. dr hab. Andrzej K. Koźmiński, założyciel Akademii Leona Koźmińskiego.
|
Prof. dr hab. Andrzej K. Koźmiński, twórca Akademii Leona Koźmińskiego.
Foto dzięki uprzejmości ALK |
|
Warszawa – 01 marca 2019
Dzięki uprzejmości dziennika „Rzeczpospolita” zamieszczamy poniżej pełny tekst artykułu prof. dr hab. Andrzeja K. Koźmińskiego, założyciela Akademii Leona Koźmińskiego, zamieszczony w dzisiejszym wydaniu dziennika „Rzeczpospolita”.
Prof. Andrzej K. Koźmiński:
• „Elitarne szkolnictwo wyższe i wielka nauka są kosztowne. Oznacza to, że muszą być jednocześnie finansowane z wielu źródeł.”
• „Konieczna jest profesjonalizacja zarządzania uczelniami i ośrodkami badawczymi”
Uczelnie chcą kształcić elity
Pojęcie elity ma raczej negatywne konotacje w potocznej świadomości.
Wynika to z dość powszechnej niechęci do trwałego uprzywilejowania pewnych grup społecznych w kategoriach ekonomicznych i kapitału społecznego, czyli możliwości skutecznego oddziaływania na innych.
Szczególnie niepopularne jest dziedziczenie tych przywilejów (nepotyzm).
A przecież elity, a ściślej ich jakość, mają zasadnicze znaczenie dla sukcesów państw i społeczeństw.
Oprócz elit funkcjonujących na tradycyjnych zasadach pojawiają się nowe, silnie umocowane w nowoczesnej gospodarce i technologii, widoczne przede wszystkim w mass mediach i w sieci.
Na szczytach tworzonych za pomocą wyszukiwarek internetowych list i rankingów „najbardziej wpływowych", „najpopularniejszych" czy „ludzi sukcesu" znajdują się często: blogerzy, skandaliści, muzycy, aktorzy, sportowcy, przedsiębiorcy czy osobowości medialne.
Rzadko spotyka się tam przedstawicieli tradycyjnych elit politycznych, ekonomicznych, naukowych.
A wynika to stąd, że młode osoby żyjące głównie w sieci nie znają tych grup i niewiele o nich wiedzą.
|
Harvard University
Foto dzięki uprzejmości Harvard University |
|
Odziedziczone grzechy
Od zarania dziejów szkolnictwa wyższego to uczelnie były pomyślane jako miejsca kształcenia przyszłych elit: kościelnych, prawniczych, medycznych, artystycznych, wojskowych, politycznych, biznesowych i innych, w miarę jak pojawiały się w nowoczesnych społeczeństwach.
Pojawia się zatem pytanie, czy współczesne szkolnictwo wyższe jest zdolne do kształtowania nowych, sieciowych elit.
W jakim stopniu polska współczesna kultura akademicka pozwala uczelniom uczestniczyć w edukacyjnych i naukowych sieciach międzynarodowych?
Ten czynnik przesądzi bowiem o zdolności do kształtowania przez polskie uczelnie elit nowego typu.
Ciemna strona status quo polskiego szkolnictwa wyższego i polskiej nauki to odziedziczona po PRL nadmierna permisywność albo, innymi słowy, brak rygoryzmu kultury akademickiej, brak ambitnych standardów i wysokich wymagań.
|
Princeton University
Foto dzięki uprzejmości Princeton University |
|
Permisywizm dotyczy takich zjawisk jak:
• niski (w porównaniu ze światową czołówką) poziom egzekwowania wiedzy, dyscypliny i systematycznej pracy od studentów oraz wykonywania obowiązków od nauczycieli akademickich;
• brak rzeczywiście funkcjonujących kodeksów etycznych i przestrzegania „dobrych praktyk", co prowadzi do zakłócenia obiektywizmu ocen pracy badawczej, decyzji personalnych i organizacyjnych („układów", grzecznościowych ocen, wojen o „terytoria"), nieposzanowania własności intelektualnej itp.;
• nieprzestrzeganie akceptowanych w świecie standardów metodologicznych, między innymi ze względu na „lokalny" charakter ocen, recenzji i większości debat naukowych;
• nadmierna formalizacja, biurokratyzacja procedur, nadęty rytualizm i feudalne relacje w jednostkach akademickich i w administracji regulującej ich działanie;
• fatalne zarządzanie, niesprawność, bałagan i marnotrawstwo oraz arogancja wobec głównych interesariuszy instytucji akademickich (przede wszystkim studentów i pracodawców);
• nieradzenie sobie z różnorodnością, brak tolerancji dla niekonwencjonalnych osobowości, zachowań, postaw, idei itp.;
• niska międzynarodowa rozpoznawalność polskich uczonych, efektów ich badań i instytucji naukowych czy akademickich, która wynika m.in. z monojęzyczności, utrudniającej tworzenie w Polsce międzynarodowych anglojęzycznych środowisk badawczych, jakie funkcjonują np. w krajach skandynawskich, w Izraelu czy we Francji.
|
Oxford University
Foto dzięki uprzejmości Oxford University |
|
Terapia łączona
W debatach nad szkolnictwem wyższym i nauką często wskazuje się zwiększenie finansowania obecnego systemu jako panaceum na jego patologie.
Jest to mało realistyczne podejście.
Wpuszczenie do systemu dodatkowych środków nie zmieni kultury akademickiej na bardziej sieciową.
Przede wszystkim dlatego, że to właśnie miękkie, podmiotowe finansowanie niewymuszające zmian i efektywnego wykorzystania środków leży u podstaw tolerancji dla tej patologii.
Istnieją dwa sposoby ograniczenia permisywizmu: rygorystyczny nadzór ze strony biurokracji rządowej oraz silna presja konkurencyjna.
Oba jednak niosą ze sobą poważne niebezpieczeństwa.
W gąszczu sprzecznych i trudno zrozumiałych przepisów środki administracyjne, jak kontrola i formalizacja grożą zagubieniem troski o efekt i merytoryczną ocenę.
Silna presja konkurencyjna wiąże się natomiast z komercjalizacją i prywatyzacją szkolnictwa wyższego i nauki.
Tutaj z kolei zagraża dążenie do zysku przez przedsiębiorców edukacyjnych i naukowych kosztem jakości kształcenia i rzetelności badań.
Obecnie wprowadzane reformy szkolnictwa wyższego i nauki podążają drogą administracyjną, zaniedbując wzmacnianie konkurencji rynkowej.
|
University of Cambridge
Foto dzięki uprzejmości University of Cambridge |
|
Wizja przyszłości
Warto się zastanowić nad optymalną mieszanką środków administracyjnych i rynkowych.
Inspiracji należy szukać w krajach anglosaskich, ale także np. w Skandynawii, w Chinach czy Japonii.
Można pokusić się o przedstawienie kilku zasad nowego systemu zarządzania szkolnictwem wyższym i nauką, którego misją jest kształcenie nowych elit:
• Po pierwsze, elitarne szkolnictwo wyższe i wielka nauka są kosztowne. Oznacza to, że muszą być jednocześnie finansowane z wielu źródeł: nie tylko ze środków publicznych, ale też ze zleceń i dotacji biznesu, ze środków UE, z pomocy władz lokalnych, z opłat za studia i inne formy kształcenia, z dotacji prywatnych. Zadaniem rządu jest maksymalne otwarcie i udrożnienie strumieni finansowania, by zapewnić jego wysokość w nielicznych, najlepszych jednostkach na poziomie porównywalnym z ośrodkami europejskimi.
• Po drugie, współczesne szkolnictwo wyższe jest nieuchronnie skazane na masowość, a zatem zróżnicowanie form, programów i poziomów kształcenia. Przewiduje się, że w krajach rozwiniętych wszyscy zatrudnieni będą w nieodległej przyszłości legitymowali się jakąś formą wykształcenia wyższego.
Jest rzeczą naturalną, by studenci płacili za kwalifikacje, które poprawiają ich pozycję na rynku pracy.
Zadaniem państwa jest z jednej strony uruchomienie finansowania studentów (stypendia, kredyty), a z drugiej zapewnienie przestrzegania co najmniej minimalnych standardów jakości kształcenia przez monitorowanie, kontrolę i licencjonowanie działalności edukacyjnej.
• Po trzecie, na rynku usług edukacyjnych i badań naukowych państwo powinno zapewnić równe szanse konkurowania przez jakość edukacji i badań oraz siłę marki. W warunkach globalizacji jest to konkurencja międzynarodowa.
Polska ma w tym zakresie wiele do nadrobienia, między innymi dlatego, że nie kojarzy się z wysoką jakością kształcenia i z dobrym poziomem badań naukowych. Ten negatywny stereotyp zmienia się powoli. Trzeba więc wspierać międzynarodowo rozpoznawalne jednostki i projekty.
• Po czwarte, w warunkach konkurencji konieczna jest profesjonalizacja zarządzania uczelniami i ośrodkami badawczymi.
Wymaga to z jednej strony określenia kryteriów oceny i mierników sukcesu (także finansowych) uczelni i jednostek naukowych, a z drugiej ukształtowania się grupy zawodowych menedżerów szkolnictwa wyższego i nauki.
Zapewne będą do niej aspirowały osoby, które na pewnym etapie pracy naukowej (np. po doktoracie lub habilitacji) zdecydują się na karierę menedżerską, która powinna być dostatecznie atrakcyjna i stabilna.
|
Massachusetts Institute of Technology (MIT)
Foto dzięki uprzejmości MIT |
|
Nietrudno zauważyć pierwsze jaskółki tego typu działań w polskiej nauce i szkolnictwie wyższym.
Przykładem jest wdrażana obecnie reforma, określana mianem konstytucji dla nauki.
Proponowane zmiany często spotykają się z krytyką i oporem środowiska naukowego.
Proces ich wdrażania będzie więc zapewne stopniowy i powolny.
Andrzej K. Koźmiński
Prof. dr hab. Andrzej K. Koźmiński jest założycielem Akademii Leona Koźmińskiego.
Źródło: Dziennik „Rzeczpospolita”
http://www.rp.pl/
Redakcja ASTROMAN Magazine zaprasza do przeczytania także innych artykułów - dotyczących projektu Polska 2050 - zamieszczonych na stronach internetowych dziennika „Rzeczpospolita”, w tym:
Chrabota: Powstaje strategia Polska 2050
https://www.rp.pl/article/20180926/OPINION/180929479
Pietryga: Strategia na czasy przełomu
https://www.rp.pl/article/20180927/OPINION/309279868
Szymanek: Nie zapomnieć o ludziach
https://www.rp.pl/article/20180927/OPINION/309279869
Szułdrzyński: Przetrwanie polskości
https://www.rp.pl/article/20180927/OPINION/309279873
Kowalczyk: Wyjrzyjmy z kokonu
https://www.rp.pl/article/20180927/OPINION/309279872
Gomułka: Przyszłość Starego Świata
https://www.rp.pl/Opinie/309309912-Polska-2050-Przyszlosc-Starego-Swiata.html&cid=44
Wojciechowski: Czy umiemy tańczyć do muzyki przyszłości
https://www.rp.pl/Opinie/310049905-Czy-umiemy-tanczyc-do-muzyki-przyszlosci.html
Warski: Okęciu z odsieczą
https://www.rp.pl/Opinie/310109903-Polska-2050-Okeciu-z-odsiecza.html
Kołodko: Miejsce w szeregu
https://www.rp.pl/Felietony/310179924-Grzegorz-W-Kolodko-Miejsce-w-szeregu.html
|
American University
Foto dzięki uprzejmości American University |
|
ASTROMAN Magazine - 2019.02.20
Health Economics and Big Data Analytics (HEBDA) - innowacyjne studia magisterskie w Akademii Leona Koźmińskiego
https://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=2685
ASTROMAN Magazine - 2018.10.19
Prof. Witold M. Orłowski: Polska 2050. Warunki rozwoju naszego kraju
https://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=2611
ASTROMAN Magazine - 2018.10.18
Prof. Grzegorz W. Kołodko: Miejsce Polski w szeregu państw świata
https://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=2610
ASTROMAN Magazine - 2018.10.04
Prof. Andrzej K. Koźmiński: Trzy bariery dalszego rozwoju Polski
https://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=2598
ASTROMAN Magazine - 2018.09.10
The huge success of a Polish Kozminski University in the world rankings "Financial Times" Masters in Management 2018
https://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=2580
ASTROMAN Magazine - 2018.01.19
Prof. Andrzej K. Koźmiński: Suwerenność ekonomiczna we współczesnym świecie to mit
https://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=2421
ASTROMAN Magazine - 2017.12.09
Honorary doctorate of ESCP Europe, the oldest business school in Europe, to Professor Andrzej Koźmiński
https://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=2398
ASTROMAN Magazine - 2017.12.09
Profesor Witold Kieżun: Patriotyzm ekonomiczny Koźmińskich
https://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=2397
ASTROMAN Magazine - 2017.05.09
Prof. Andrzej K. Koźmiński: Czwarta fala globalizacji
https://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=2240
ASTROMAN Magazine - 2017.02.02
Prof. Andrzej K. Koźmiński: Nowy pragmatyzm kontra nowy nacjonalizm
https://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=2187
ASTROMAN Magazine - 2016.12.05
Prof. Andrzej K. Koźmiński: Firmy muszą być zwinne
https://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=2167
ASTROMAN Magazine - 2015.08.04
Prof. Andrzej Koźmiński: Dezercja elit
https://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1947
ASTROMAN Magazine - 2014.09.26
Profesorowie Akademii Leona Koźmińskiego: Grozi nam kryzys społeczny, a nie ekonomiczny
https://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1796
ASTROMAN Magazine - 2013.07.09
Prof. Andrzej Koźmiński: Hipokryzja i medycyna
https://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1493
ASTROMAN Magazine - 2013.02.20
Prof. Andrzej Koźmiński: Armia okupacyjna jest w Polsce
https://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1412
ASTROMAN Magazine - 2011.08.06
Najbardziej prestiżowa międzynarodowa akredytacja dla polskiej Akademii Leona Koźmińskiego
https://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1029
ASTROMAN Magazine - 2011.03.06
Błędy tak zwanych fachowców od gospodarki to nie wyjątek, tylko reguła
https://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=913
ASTROMAN Magazine - 2010.10.27
Najlepszy w Polsce Executive MBA to program Akademii Koźmińskiego
https://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=830
ASTROMAN Magazine - 2010.02.06
Trzeci sukces uczelni Koźmińskiego w rankingu "Financial Times"
https://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=659
ASTROMAN Magazine
Publikacja tekstów pochodzących z wydawnictw prasowych bądź elektronicznych prezentowanych w ASTROMAN Magazine nie ma charakteru komercyjnego, służy wyłącznie celom edukacyjnym, dydaktycznym i naukowym - zgodnie z Ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 04.02.1994 r. (Dz. U. z dn. 23.02.1994 r. nr 24, poz. 83).
Editor-in-Chief of ASTROMAN magazine: Roman Wojtala, Ph.D.
|